Bavaria gir gass med ny byråallianse.

Bilforhandleren Bavaria, en av landets største forhandlere av bilmerkene BMW og Mini, har etter en pitsj og pilot-periode valgt å tilknytte seg reklamebyrået Naug & Venner og marketing-byrået Amidays.

– Utviklingen i bilbransjen krever at vi tenker nytt rundt både tjenester og hvordan vi skal være relevante for å møte våre kunders individuelle behov. Dette stiller nye krav til hvordan våre byråpartnere tenker, samarbeider og anvender ulike typer marketingverktøy, sier Morten Dahle, salgsdirektør i Bavaria.

De har tidligere benyttet seg av mediebyrået Vizeum gjennom avtalen byrået har hatt med BMW Norge, men det skal ikke ha foreligget en formell avtale mellom Bavaria og Vizeum. Nå har bilforhandleren ifølge Dahle vært på jakt etter et «lettbeint» mediebyrå.

– Vår strategi om fremtidig vekst krever et mediebyrå som opererer som en partner. Denne partneren må kunne gå «all in» i vår markedsstrategi og ta et aktivt eierskap til denne. Det var viktig for oss å få enda mer ut av hver eneste krone vi putter i mediespending. Implementering og tett oppfølging av våre KPI’er har også vært en avgjørende faktor i valg av mediebyrå, sier Dahle til Kampanje.

Bavaria har forhandlere på Øst-, Sør og Vest-landet og teller i dag ca. 300 medarbeidere.

– Det skjer en oppvåkning her
Daglig leder i Naug & Venner, Christian Gottschalk, er godt fornøyd med sin nye kunde.

– Naug & Venner har betydelig innsikt og relevant erfaring knyttet til forvaltning av premium-merker i bilbransjen. Nøkkelen her har vært å kombinere dette med hastigheten og presisjonen Bavaria trenger og forventer i all sin løpende markedskommunikasjon, sier Gottschalk.

Jakob Skåltveit, daglig leder i Amidays, sier han «definitivt ikke skal mene noe om Vizeums jobb», men mener det er helt tydelig at stadig flere annonsører viser interesse for «alternative byråtyper».

– Jeg mener det er veldig interessant at flere annonsører virkelig begynner å oppdage at det finnes langt flere alternative byråtyper å henvende seg til enn «the usual suspects», enten det er spesialiserte indepentent byråer som Amidays eller større nye aktører som Accenture, sier Skåltveit.

– Det skjer en liten oppvåkning her, og det bidrar til mer mangfold og bredde. Det er bra for annonsørene og bidrar til sunn utvikling og nytenkning blant byråene som arbeider med markedsføringsteknologi og annonsering, fortsetter han.

For mer informasjon om dette prosjektet kontakt
Christian Gottschalk 990 98 527 christian@naug.no