Boktips: Fagbøker under juletreet

Lurer du på hva du skal ønske deg til jul? Her er noen boktips på spennende faglitteratur. Så kommer du ikke bare uthvilt tilbake fra juleferie, men har også med deg mange spennende tanker og ideer.

Boktips 1:
This Is Marketing: You Can’t Be Seen Until You Learn to See av Seth Godin.

Seth sin nittende bok kom ut nå i november og han innfrir også denne gangen. Han tar pulsen på de endringer som skjer innen markedsføring i dag og hvordan det påvirker forbrukere og hvordan vi som markedsførere må tenke for å være relevante og lykkes. Boken er kompakt, godt skrevet, gode case og referanser. En must-read for alle markedsavdelinger.

Marketing Week har gjort et intervju med Seth angående boken. Absolutt verdt å høre;

 

Boktips 2:
Story Driven: You don’t need to compete when you know who you are av Bernadette Jiwa.

Når du har noe å si, trenger du ikke å rope. Bernadette Jiwa er dronningen av Storytelling. Mange har sikkert lest hennes forrige bok, men det er ingen grunn til ikke også å lese hennes nyeste. 180 sider fulle av gode case og praktiske tilnærminger for hvordan lykkes med storytelling. Story Driven gir deg et rammeverk som hjelper deg formulere, skape, implementere og lede gjennom storytelling. Denne boken handler om hvordan du slutter å konkurrere og begynner å lykkes ved å være den du er. En liten tynn bok (den lille hvite på bildet), men med et stort budskap.

 

Boktips 3:
New Power, How it`s changing the 21st century – and why you need to know av Henry.

Sammen med Rachel Botsman sin bok om det tillitsskifte vi opplever i samfunnet i dag så ser jeg denne boken om det maktskifte vi ser som en av de viktigste bøkene å lese for de som jobber med kommunikasjon og forretningsutvikling. For det meste av menneskets historie har reglene for makt og maktstruktur vært ganske tydelige. Det er de ikke lenger. Noe har forandret seg og det påvirker oss alle. Fra #MeToo til Harvey Weinstein; Corbyn til Trump; fra YouTube til IS – i vår nye hyperconnected (hvis noen vet et godt norsk ord vennligst del) verden spres ideer og bevegelser med forbløffende kraft og fart. I New Power konfronterer Heimans og Timms den nye maktstrukturen og viser hvordan New Power er nøkkelen til å forstå hvor vi er og hvordan vi er kommet hit ved å vise eksempler fra næringsliv, politikk, kultur og samfunn. Fine case-studier om blant annet LEGO og TED. I en verden som stadig mer er formet av New Power, så vil denne boken vise deg hvordan du skal forholde deg til dette skiftet.

Ps! Har du ikke allerede lest Rachel Botsman sin bok så har jeg omtalt den her (er dessverre utsolgt på Amazon for øyeblikket, men vi har bok å låne ut hos Naug & Rådgiverne. Bare send meg en mld.): https://www.linkedin.com/pulse/tips-5-fagbøker-å-lese-i-sommerferien-cathrine-moksnes/

 

Boktips 4:
The Contagious Commandments: Ten Steps to Brand Bravery – av Paul Kemp-Robertson og Chris Barth.

Boken kom ut nå i november og er en bok jeg har ventet på. Som mange andre lar jeg meg fasinere av og underes over hvilke historier og fenomen som blir snakkiser. Noen konsepter er så overbevisende at du må dele dem. Men hva gjør en ide så smittsom at du ikke kan holde det til for deg selv? Og hvordan kan vi markedsførere og kreatører bevisst skape slike ideer og ikke bare ved en tilfeldighet? En bok som gir inspirasjon og gode eksempler. Også elsker jeg at de har fine oppsummeringer på slutten av hvert kapittel for de som ikke har tid til å lese hele.

Den klassiske bokgaven til jul er biografier, så her er det to tips innen den sjangeren. I mai i år kom det ut to spennende biografier man absolutt bør få med seg;

 

Boktips 5:
Shoe Dog: A Memoir by the Creator of NIKE av Phil Knight

I 1962 lånte Phil Knight 50 dollar fra sin far og skapte et selskap med et enkelt oppdrag: importere høykvalitets, men billige sportssko fra Japan. I dag er Nike sin årlige omsetning på over 30 milliarder dollar og swoosh`en er blitt et av de mest gjenkjennelige symbolene i verden. Mannen bak swoosh`en, har alltid vært et mysterium. Nå, for første gang, forteller han historien sin og jeg synes han gjør det på en ydmyk, ærlig og fin måte. Spennende bok og man plukker definitivt også med seg noen tips om å ikke gi opp på veien.

 

Boktips 6:
Alibaba: The House That Jack Ma Built Paperback av Ducan Clark

Apropos å ikke gi opp; Jack Ma søkte ti ganger om å komme inn på Harvard og fikk avslag hver gang. Den reisen Jack Ma har hatt fra å være engelsklærer til å grunnlegge og bygge Alibaba til verdens nest største nettselskap er en fascinerende historie. Alibaba driver i dag e-handelstjenester som hundrevis av millioner av kinesiske forbrukere er avhengige av hver dag, og som i tillegg gir sysselsetting og inntekt for titalls millioner fler. I tillegg til å fortelle den personlige historien til Jack får man også et godt bilde av Kinas eksponensielle utvikling.

Riktig god jul til dere alle- god lesning!