Naug slår seg sammen med Good Morning.

Generalforsamlingene i de to selskapene har i dag vedtatt å fusjonere selskapene til ett nytt reklamebyrå; Good Morning Naug. Sammen kan vi levere; strategi, teknologi og magi! Naug & Venner har bygget et sterkt og bredt kreativt reklameprodukt de siste årene, og gjennom Årets Byrå har de vist at de har levert så bra at kundene elsker dem, sier daglig leder i Good Morning AS Eirik Fjellaksel. Mens Good Morning har i flere år vært oppe og smashet med de helt store aktørene internasjonalt med sin digitale kreativitet, skryter kreativ leder i Naug & Venner, Martine Flatlie, tilbake.

I dag kan man lese i Kampanje:

NAUG FÅR NYE VENNER – SLÅR SEG SAMMEN MED GOOD MORNING.

Og på ny i rollen som matchmaker, Helge Onsum. – Vi ble enige på et kort møte, sier han.

Denne uken banket generalforsamlingene i Naug & Venner og Good Morning i gjennom en fusjon av de to reklamebyråene. Dermed sprer sammenslåingene som skjer på toppen av den norske kommunikasjonsindustrien med byrågigantene Publicis og Dentsu også nedover i markedene. Dermed ble det også en reklamefusjon på CV’en til veteranen Thorbjørn Naug som både har opplevd nedleggelser i form av det legendariske byrået Bates og oppstarten av eget byrå, Naug & Venner.

– Ja, det er første gang jeg er med på en fusjon. Det blir spennende og det ser lovende ut, sier AD og partner i Naug & Venner, Thorbjørn Naug, til Kampanje.

Han startet Naug & Venner i 2015 sammen med blant andre Morten Kjærnes som en av følge av at de internasjonale eierne av Bates trakk seg ut av det norske markedet. De siste årene har han bygd opp Naug & Venner sammen både gamle kollegaer fra Bates og nye ansatte.

– Det har vært noen stabile år selv om det også har vært endringer både i ledelse og at vi har blitt flere ansatte. Økonomisk har det gått bedre og bedre, sier Naug som de siste årene har ledet et byrå med rundt 15 stykker. Tanken om å slå seg sammen med noen begynte imidlertid å spire da Helge Onsum kom inn som styreleder i Naug & Venner.

– Da Onsum kom på banen som styreleder, begynte vi å tenke tanken om det fantes noen der ute som passet for oss, sier Naug.

Hvem vant navnekampen på det nye byrået?
– Det ble uavgjort så det blir Good Morning Naug.

Venner ble borte?
– Ja, men det er i praksis borte. Vi bruker bare Naug i dag, sier Thorbjørn Naug.

Men du beholdt i hvert fall etternavnet ditt?
– Ja, det gjorde jeg.

 

Onsum var matchmaker.

Helge Onsum har selv lang fartstid fra den norske kommunikasjonsindustrien som mangeårig leder av Carat og den som bygde opp Dentsu Aegis i Norge samt én av to gründere i The North Alliance. Onsum har også vært med og kjøpt en rekke store og små selskaper. Da han tok på seg styrelederjobben i Naug & Venner, var han allerede styreleder i det digitale produksjonsbyrået Good Morning.

– De to byråene har over litt tid skult på hverandre og ønsket å bli sterke på hverandres felter, men én dag tenkte jeg at nok er nok og brakte de to partene sammen til et felles partnermøte. Da sa det bare pang, sier Helge Onsum. Onsum sier Naug & Venner og Good Morning «er to litt forskjellige byråer med flotte kunder og veldig sterk kompetanse».

– Samtidig så utfyller de hverandre veldig bra. Det kunne nesten ikke vært bedre match i forhold til å passe godt sammen både i kraft av hva den ene har og hva den andre har, sier Onsum.
Selve avtaleverket som ligger til grunn for fusjonen var ifølge Onsum ingen komplisert affære. Her utgjør verdiene i Naug & Venner 50 prosent av det nye selskapet og tilsvarende for Good Morning. Partnerne endte dermed opp med en halvering av sine aksjeprosenter og ingen opplevde at sine respektive poster ble minimalisert ved at den ene parten slukte den andre.

– Vi hadde en grundig prosess på verdivurdering med en ekstern erfaren person, men resultatet til slutt var så enkelt at vi ble enige på et relativt kort møte om bytteforholdene og verdiene på aksjer, sier Onsum.

Hva er det som gjør at en fusjon blir en suksess?
– Det er i hvert fall ikke noen automatikk i det. Det er det mange som har opplevd at det ikke blir. Det jeg tenker er en god plattform for oss, er at begge byråene er omtrent like store, det er omtrent like mange mennesker og det er heller ikke så store forskjeller i byråinntekt, sier Onsum. Han anslår at den samlede på de to byråene vil ligge på i størrelsesorden 35-36 millioner kroner og dermed går byrået inn i mellomsjiktet av norske byråer av typen We Are Live, Nord DDB og Pol.

– Også har vi brukt godt med tid på å kjent med hverandre. Det er veldig, veldig viktig, sier Onsum.

Hva var den største kulturforskjellen?
– De var faktisk ganske små selv om man kommer fra to forskjellige verdener i kommunikasjonsbransjen. Man utfyller hverandre godt, sier Onsum.

Ingen forskjeller?
– Nei, det har jeg ikke noe godt svar på.

 

Vi så at det ville bli krevende

I Good Morning sier daglig leder Eirik Fjellaksel at han opplever at Naug & Venner «har bygget et sterkt og bredt kreativt reklameprodukt de siste årene og «vist at de har levert bra» til kundene.

– Vi var et produksjonsselskap som så at i fremtiden kunne vi ikke bare få jobber fra reklamebyråene. Da begynte vå snuoperasjonen, sier daglig leder i Good Morning, Eirik Fjellaksel.
Byrået hentet blant annet inn Eldar Skylstadog Petter Gulli fra DDB for bli sterkere på strategi og kreativitet, men innså at den reisen ville ta tid. Nylig forsvant hans jobb-makker gjennom mange år, Petter Gulli, for å bygge seg opp en ny karriere rundt klimakommunikasjon.

– Prøver man å løfte dette organisk kan man bli stående å spinne ganske lenge, sier Eldar Skylstad som fortsetter i det sammenslåtte byrået. Eirik Fjellaksel sier ambisjonen til Good Morning var å klare å gjennomføre snuoperasjonen selv.

– Vi ville klare det på egenhånd, men så at det var krevende og ville ta lang tid å plutselig bli veldig god på kreativitet og reklame når vi hadde et annet DNA. Vi kom et godt stykke på vei, men så begynte Helge Onsum å prate om Naug og da begynte den følelsen å vokse rett og slett, sier Fjellaksel. Han mener som sin styreleder at det er snakk om en perfect match.

– Vi er like store, vi kan begge vise til gode meritter på hvert vårt område, vi har organisasjoner som kompletterer hverandre helt perfekt og vi har snakket godt sammen hele veien og kjent på at vi har et likt verdi- og reklamesyn, sier Fjellaksel.

 

Vi vil ikke at et av byråene skal føle at det ene byrået overtar det andre.

Det nye byrået flytter sammen 1. august i de nåværende lokalene til Good Morning og vil fra starten bli 30 ansatte. Men de har ikke tenkt til å stoppe der.

– Vi hadde ikke gått inn i dette hvis vi ikke så et potensial for vekst, og mens vi på den ene siden ikke vil få overtallighet på noen områder. Ambisjonen vår er å kunne være oppe og sloss kreativt med byråer som i dag er dobbelt så store som oss og å bli like store som dem i løpet av to-tre år, sier Helge Onsum.

Nå settes jakten i gang på den som skal lede det nye byrået som altså får navnet Good Morning Naug. Den nye sjefen blir verken Eirik Fjellaksel eller konstituert byråleder Cathrine Moksnes i Naug & Venner som tok etter at Christian Gottschalk forsvant tidligere i år.

– Christian Gottschalk gikk tilbake til bilbransjen hvor han kom fra da vi rekrutterte han for ca 1,5 år siden. Han kom fra BMW som er vår kunde og han var kundekontakten. Han gjorde en kjempefin jobb for byrået, men valgt å gå tilbake til bilbransjen da han fikk et jobbtilbud «som han ikke kunne si nei til», sier Onsum. Onsum mener det er viktig at det kommer inn en ny person som skal lede byrået.

– Vi vil ikke at et av byråene skal føle at det ene byrået overtar det andre. Vi vil lage en ny og felles kultur, og da kjente vi alle at det beste var å hente påfyll utenfra. Vi vil ha inn en dyktig leder som kan se det fantastiske potensialet som ligger i denne gjengen og det store spennet vi har av kompetanse, og kan sy dette sammen til en slagkraftig enhet. Vi tror ærlig talt ingen andre byråer kan levere hele spekteret, i samme selskap, i én etasje, sier Onsum som fortsetter som styreleder i det sammenslåtte selskapet.

 

Tredjemann og fusjons-fasilitator Helge Onsum, som er styreleder i begge selskapene, legger til: De to byråene har over litt tid skult på hverandre og ønsket å bli sterke på hverandres felter, men én dag tenkte jeg at nok er nok og førte de to partene sammen til et felles partnermøte. Da sa det bare pang!

– Vi er like store, vi kan begge vise til gode meritter på hvert av våre områder, vi har organisasjoner som kompletterer hverandre helt perfekt og vi har snakket godt sammen hele veien og kjent på at vi har et likt verdi- og reklamesyn, sier Fjellaksel.

– Og begge har sittet rett rundt hjørnet for hverandre øverst i Kvadraturen sett på den andre med beundring, repliserer Flatlie. – Da må det jo bli bra!

Ingen av de to skal imidlertid gå inn og lede det nye byrået.

– Vi vil ikke at et av byråene skal føle at det ene byrået overtar det andre. Vi vil lage en ny og felles kultur, og da kjente vi alle at det beste var å hente påfyll utenfra. Vi vil ha inn en dyktig leder som kan se det fantastiske potensialet som ligger i denne gjengen og det store spennet vi har av kompetanse, og kan sy dette sammen til en slagkraftig enhet. Vi tror ærlig talt ingen andre byråer kan levere hele spekteret, i samme selskap, i én etasje. Fra forretningsrådgivning og innsikt som Naug og Rådgiverne har levert i den ene enden, til innholdsproduksjon og performance i den andre, sier styreleder Onsum før Fjellaksel skyter inn at den store forskjellen fra andre byråer vil ligge i at vi i tillegg har et design- og utviklermiljø som er unikt.

– Dermed vil vi kunne være en totalleverandør og partner for mange norske bedrifter enten de trenger nye sterke strategier, trenger å få utviklet nye nettsider eller digitale tjenester, eller skal ha utviklet sterke kampanjer. I et etterhvert komplekst byråmarked, tror vi det er mange som vil ønske å kunne senke skuldrene og få levert kreativitet i en større bredde i et oversiktlig miljø.

Det nye byrået flytter sammen 1. august i de nåværende lokalene til Good Morning og vil fra starten bli 30 ansatte. Men de har ikke tenkt til å stoppe der:

– Vi hadde ikke gått inn i dette hvis vi ikke så et potensial for vekst, og mens vi på den ene siden ikke vil få overtallighet på noen områder, kommer vi til å gå ut for å finne 5-7 nye personer umiddelbart. Deriblant ønsker vi oss et sterkt kreativt team. Ambisjonen vår er tross alt å kunne være oppe og slåss kreativt med byråer som i dag er dobbelt så store som oss og å bli like store som dem i løpet av 2-3 år, avslutter en fornøyd styreleder.


Fakta om Good Morning:
– Startet i 2010 av Eirik Fjellaksel, Jørgen Winsnes, Rolf Jensen og Alexander Svaetchin
– Startet som webbyrå men har de siste årene gått over til å være et digitalt reklamebyrå
– Har blitt nominert til et av verdens beste digitale byråer 4 år på rad av AWWWARDS
– Har levert større digitale løsninger og kampanjer for kunder som Kygo, Unicef, DNB, Volvo, Orkla og McDonald’s.
– Er i dag 14 ansatte og ledes av Eirik Fjellaksel


Fakta om Naug & Venner:
– Startet i 2015 av Thorbjørn Naug og Morten Kjærnes som følge av at de internasjonale eierne av Bates reklamebyrå trakk seg ut av Norge.
– Naug & Venner har markert seg som et mellomstort byrå med store kunder, slik som kaffemerkene Evergood og Ali Kaffe, Sbanken, BMW, Coop, Trafikkforsikringsforeningen og Kirkens Nødhjelp.
– Fikk først fire andreplasser i Årets byrå, for så å klatre helt til topps ved siste års kåring.
– Naug & Rådgiverne ble etablert som frittstående rådgivingsselskap i 2018, og har vist seg å være en meget vellykket satsing.
– Byrået teler i dag 15 ansatte og ledes av konstituert byråleder Cathrine Moksnes. (Daglig leder i Naug & Rådgiverne.)